قاليشويي غرب مشهد
قاليشويي معتبر در مشهد

هنر قالي بافي ساليان طولاني اي است كه در بين مردم ايران رواج دارد و در هر منطقه اي از كشور، فرش با تكنيك ها و روش هاي مردم آن منطقه بافته ميشود به همين علت انواع گره ها در بافت فرش وجود دارد مجموعه ما به عنوان بهترين قاليشويي در مشهد در اين مقاله شما را با انواع گره فرش آشنا ميكند تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

گره فرش چيست ؟

در مقالات قبل درباره چله فرش صحبت كرديم حال ميخواهيم بررسي كنيم گره فرش چيست ؟ پرزي كه حول تارهاي عمود شده بر دار قالي  به صورت زير و رو بر چله سوار ميشود را گره ميگويند. اين گره ها هستند كه با در كنار هم قرار گرفتن ، طرح و نقش نهايي را نمايان ميكنند . گره با نام هايي همچون  خفت، ريشه ، گند ، ايلمه ، خامه و پيچك ناميده ميشود .

هرچه تعداد گره ها در يك فرش بيشتر باشد ظرافت و كيفيت و زيبايي فرش بيشتر ميشود . دو ويژگي مهم فرش توع گره و تعداد آن است در كشور ما به  تعداد گره در هر هفت سانتيمتر يك رج گفته ميشود.

آشنايي با انواع گره ها در قالي بافي

تنوع در نوع گره ها بسيار زياد است اما در ايران دو نوع گره فارسي و تركي پركاربردتر ميباشد و ساير گره ها استفاده چنداني ندارند.

طرز عمل گره تركي

گره تركي  نسبت به ديگر گره ها مقوم تر است و طوري زده ميشود كه باعث استحكام بيشتر در ساختار بافت فرش ميشود در بافت فرش به روش تركي  اصولأ از قلاب كمك گرفته ميشود . بافنده پرز را در دست چپ گرفته و با كمك انگشتان  پرز را به صورت عمود بر روي تارهاي رو و زير قرار ميدهد هر يك از دوسر پرز يا خامه را به پشت يكي از تارهاي چله برده و پس از پيچيدن به دور تارها از بين آن ها بيرون آورده و دوباره پرز را ميگيرد.  .

گره هاي تركي خود به چند دسته تقسيم ميشوند

گره تركي معمولي (يا خوابيده و استاندارد)

گره تركي بنام بعكس يا برجسته

گره تركي بنام گره ممتاز

 

گره تركي فرش

 

گره فارسي

متد گره فارسي به اين طريق است كه خامه يا پرز را به دور يك تار چله گره زده و از پشت تار بعدي بيرون مي آورند گره فارسي به دو جهت چب به راست يا راست به چپ بافته ميشود .

 

گره فارسي بهتر است يا گره تركي ؟

در بافت فرش هيچ تفاوتي از نظر كيفيت بين دو مدل گره وجود ندارد اما برخي تفاوتهاي اين دو گره نسبت به يكديگر را  توضيح ميدهيم .

  • براي بافت فرش باگره تركي پرز فرش نازك تر از بافت با گره فارسي ميباشد.
  • گره فارسي با دست و گره تركي اكثر اوقات با قلاب زده ميشود.
  • در بافت فرش به دو روش گره فارسي و گره تركي از نخ هاي پنبه اي ابريشمي و پشمي استفاده ميشود اما ميزان نخ به كار رفته در گره تركي بيشتر است.
  • برخي از كارشناسان و بافندگان فرش اعتقادشان بر اين است كه دوام فرش هايي كه با گره تركي بافته ميشوند بيشتر است.
  •  

آشنايي با گره هاي ديگر در قالي بافي

 

گره هاي تقلبي

در شيوه گره تقلبي ، همان طور كه از نامش مشخص است گره اي زده نميشود به همين دليل چگالي ، تراكم و كيفيت فرش پايين مي آيد و به هيچ عنوان اين گره پيشنهاد نميشود گره هاي تقلبي به سه دسته تقسيم ميشوند:

 گره كمانشيب

گره تقلبي يو شكل يا بي گره بافي

جفتي بافي

 نوع ديگري از گره ها هستند كه براي تابلو فرش ها به كار ميروند كه عبارتند از

- گره هنري تك تار يا پيچشي

- گره اسپانيولي

- گره آويز

- گره قرضي

- گره مضاعف

- گره دو رنگ

- گره سنه

- گره برعكس

- گره مغلوب

 

 

يك قاليشويي غرب مشهد يك دنيا خدمات قاليشويي در مشهد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۳۳:۲۳ ] [ قاليشويي غرب مشهد ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی