قاليشويي غرب مشهد
قاليشويي معتبر در مشهد

تفاوت فرش و قالي در چيست؟

 

هر كف پوش بافتني كه بر روي زمين پهن شود فرش گفته مي شود. فرش شامل قالي، قاليچه، گليم، جاجيم، زيلو، پلاس و ... است.

به فرش هايي كه داراي پرز هستند قالي گفته مي شود. در صورتي كه متراژ قالي كمتر شود به آن قاليچه مي گويند. معمولا قالي هايي كه داراي مساحت كمتر از 6 متر هستند قاليچه گفته مي شود. البته از قاليچه براي پشتي نيز استفاده مي شود كه داراي ابعاد يك تا يك ونيم متر هستند.

 

دليل تفاوت قيمت قالي در چيست؟

 

متخصصان قالي معمولا بر اساس رنگ هاي به كار رفته، نوع و جنس نخ، نقش قالي، تار و پود، ريز بافت يا درشت باف قالي را قيمت گذاري مي كنند.

 

انواع قالي دستباف

 

قالي ها بر حسب جنس نخ به كار رفته تقسيم بندي مي شوند:

 

قالي پشم:

 

تار و پود اين قالي از پشم است. به دليل نخ هاي به كار رفته در اين نوع فرش و جنس پرز آن درشت بافت است. قالي به نام خرسك از جمله كلفت ترين قالي ها به شمار مي آيد زيرا پشم آن بسيار ضخيم است. قالي هايي كه به طور كامل از پشم بافته مي شوند، بادوام تر و مقاوم تر از قالي هاي ديگر مي باشند و قدرت بالايي در جذب رطوبت دارند. اين نوع قالي بسيار سنگين است و نسبت به قالي هاي دستباف ديگر ارزان تر مي باشد و كمتر در آن به هنر زيبايي شناسي اهميت داده مي شود.


قالي چله پشم:

در اين نوع قالي از چله هاي پشمي استفاده مي شود ولي پرز هاي اين قالي پشم تنها نيست و به نخ به كار رفته در تار بستگي دارد. اين نوع قالي در مقايسه با قالي پشمي داراي ضخامت كمتر و سبكتر مي باشد.


قالي تمام ابريشم:

اين نوع قالي داراي تار و پود تمام ابريشم مي باشد. اين قالي به دليل نخ ظريف به كار رفته در آن بسيار ريز بافت است و داراي ارزش هنري بالايي مي باشد و قيمت آن نسبت به ديگر قالي هاي دستي گران تر است. به دليل ظرافت و سختي اين نوع قالي آن را در ابعاد كوچك تر مي بافند. برخلاف تصور عموم قالي تمام ابريشم نسبت به لك بسيار مقاوم است و در صورت ريختن هر نوع نوشيدني بر روي آن مي توان با يك دستمال مرطوب و كمي شامپو فرش تميز كرد. در صورتي كه باز هم نگران هستيد كه شايد لك بر روي قالي گران باقي بماند مي توانيد از خدمات قالي شويي غرب كمك بگيريد.

 


قالي كف ابريشم:

 

اين نوع قالي داراي چله پشم مي باشد ولي تمام نخ هاي به كار رفته ديگر ابريشم است .

 

قالي گل ابريشم:

چله اين قالي از پشم است و معمولا گل ها و برگ هاي آن و شايد نقش هاي ظريف ديگر به وسيله نخ ابريشم بافته شوند. البته اين قالي نسبت به قالي هاي تمام ابريشم ارزان تر است ولي زيبايي بسيار زيادي دارد.



رنگ هاي مورد استفاده در قالي ها

 

در چند دهه قبل براي رنگرزي نخ هاي قالي هاي دستي از تركيبات گياهي استفاده مي شد اين نوع رنگ ها با توجه به مزاياي بسياري كه داشت داراي ايراداتي نيز بود از جمله رنگ رزي نخ ها بسيار سخت بود و زمان بيشتري براي رنگرزي نياز داشت، پس از اتمام بافت قالي در صورت ريختن هر گونه نوشيدني بر روي قالي نخ هاي قالي به هم رنگ مي داد و اين باعث مي شد تا شكل ظاهري قالي خراب شود.

 

 

رنگ هاي طبيعي داراي سه منشا گياهي ، جانوري و فلزي هستند.

 

رنگ هاي گياهي:

  • روناس
  • پوست گردو
  • برگ مو
  • پوست انار
  • بقم
  • بزغنج
  • نيل يا لاجورد
  • زعفران
  • توت سياه
  • كاه
  • گندل
  • سماق
  • وسمه
  • گلرنگ
  • آلبالو
  • اسپرك

 

رنگ هاي جانوري

 

اين نوع رنگرزي در ساليان بسيار قديم استفاده مي شده . در اين نوع از حشرات رنگي براي رنگ كردن نخ هاي قالي استفاده مي كردنند.

 

رنگ هاي فلزي

 

استفاده از تركيبات فلزات يكي از روش هاي رنگ رزي به شمار مي آيد از جمله استفاده از اكسيد آهن ، اكسيد زرد سرب، مردار سنگ و ...

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۲۴:۳۱ ] [ قاليشويي غرب مشهد ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی